Sentrumtannlegesenter

FJERNING AV VISDOMSTENNER Oslo

Vi sørger for at du ikke blir plaget av visdomstannen din. Ved å først undersøke årsaken, vil tannlegen gi deg den perfekte løsningen for å fjerning av Visdomstenner oslo.

Hva er visdomstenner?

Visdomstennene er det siste settet av jeksler som bryter frem i munnen, vanligvis i slutten av tenårene eller tidlig i tyveårene. En visdomstann gjør sjeldent skade, med mindre du plages med den. Har du betennelse eller hevelse i tannkjøttet, kan dette bli svært smertefullt, og du bør oppsøke tannlegen. Vi har kveld- og lørdagsåpent. Behandling på søndager kan avtales. Kontakt oss her dersom du ønsker behandling.

Du bør fjerne visdomstann dersom du opplever disse symptomene:
Betennelse i tannkjøttet
Hull i visdoms- eller nabotannen
en «lomme» mellom visdoms- og nabotannen. Dette blir et oppsamlingssted for bakterier og kan føre til
betennelse og andre plager.
om visdomstannen plager nabotannen
om du får en cyste ved visdomstannen. De er helt ufarlige, men kan gi feil tannstilling.

Vanlig trekking av visdomstann hos tannlegen er normalt en smertefri og rask behandling. Du vil få bedøvelse og merker ingenting. Behandlingen foregår stort sett uten komplikasjoner og det er svært liten risiko knyttet til den. Dagene etter tanntrekkingen, vil du kunne oppleve moderate smerter når bedøvelsen går ut, men da vil vanlig smertestillende være til god hjelp.

Hvorfor velge oss for fjerning av visdomstenner oslo?

Forarbeid
Vi planlegger og gjør en grundig undersøkelse før vi starter behandlingen. Hvis det er en komplisert tilfelle så tar vi en 3d røntgen også.

Enkel fjerning
Vårt avansert utstyr og de mest velprøvde metodene har gjort det enkelt å fjerne visdomstenner.

Oppbevar nærliggende tenner
Vi sørger for at nærliggende tenner dine ikke blir skadet under behandling, og fjerning av visdomstann hjelper deg med å unngå ytterligere skader på nærliggende tenner.

Reduser sjansen for betennelse
Å ikke trekke visdomstannen kan føre til en høyere risiko for oral sykdom og mulig betennelse. Vår behandling hjelper deg med å eliminere sykdom assosiert med visdomstenner.

Etter tanntrekking

Blødning kan forekomme i flere timer etter tanntrekking. For å sjekke det, legg et stykke rent, fuktig gasbind over ekstraksjonsstedet og bite det med et fast trykk. Hold dette trykket i ca. 45 minutter. Gjenta dette hvis det fortsatt blør. Hvis blødningen er av mer voldelig karakter, kontakt klinikken. Unngå å skylle munnen i 24 timer etter tanntrekking. Det anbefales heller ikke å «suge» i såret (dette gjelder også bruk av sugerør eller kraftig røyking) og unngå varme væsker som kaffe, te og supper. Disse aktivitetene kan alle oppløse blodproppene, og dette kan bidra til å forårsake en såkalt «dry socket»(Alveolitt) Hevelse i ansiktet oppstår ofte i området der tannen er fjernet. For å redusere hevelsen kan is innpakket i en klut plasseres på ansiktet. Is i 10 minutter etterfulgt av 20 minutter uten is. Gjenta om nødvendig de første 24 timene etter tanntrekking. Smertestillende midler som Ibux(NSAID) og lignende er ofte tilstrekkelige for å dekke smertene. Det er spesielt viktig å dekke smerter etter en operasjon, da det er mest hensiktsmessig å forhindre smertene. Antibiotika, foreskrevet på resept før fjerning av visdomstenner oslo for å behandle en aktiv infeksjon rundt visdomstannen, bør også tas helt ferdig etter tannuttrekking. Mat bør begrenses til flytende kosthold til anestesien har forsvunnet helt. Spis deretter mykt kosthold i noen dager. Unngå alkohol hvis du tar smertestillende. Fortsett å pusse tennene, men unngå å pusse direkte på nabotennene til den fjernede visdomstannen det første døgnet. Bruk en ny tannbørste og bruk klorheksidin i stedet for tannkrem for å fukte tannbørsten. Klorheksidin skal skylles morgen, middag og kveld. En munnfull tas i munnen, og den skal oppbevares her i minst 1 minutt.

Komplikasjoner som kan oppstå etter fjerning av visdomstenner

Dry Socket
    Dry socket er en ikke så sjelden komplikasjon til og med, som enten oppstår fordi en blodpropp ikke dannes (blodpropp) eller fordi den dannede blodproppen har blitt spylt bort. Uten blodpropp vil helbredelsen bli forsinket. Når dette skjer, oppstår «Dry socket» vanligvis 3-4 dager etter Tanntrekking og ledsages av smerte (alt fra å bøye seg til moderat til alvorlig smerte) og dårlig ånde. Tannlegen kan behandle dette ved å plassere noe medisin i beinet der tannen er trukket ut. Dette resulterer vanligvis i umiddelbar lindring.

Sensoriske forstyrrelser
    Sensoriske forstyrrelser eller nedsatt følelse er en ekstremt sjelden komplikasjon. Visdomstenner i underkjeven ligger over og i nær tilknytning til nerver. I veldig få tilfeller kan kan disse nervene bli irritert eller skadet under operasjonen. Resultatet er nedsatt følelse i tungen, leppen eller haken. Dette kan vare i noen dager, uker, måneder eller til og med være permanent.

Hvor mye koster det å fjerne en visdomstann?

Det er avhengig om det blir en enkel eller kirurgisk tanntrekking.

Hvordan unngå dårlig ånde?

Fjerning Av Visdomstenner

• Hvor mange visdomstenner må fjernes?

Når visdomstennene påvirkes, vil pasienter vanligvis velge å få dem ekstraheret kirurgisk. Hvis ekstraksjon av alle fire visdomstennene anbefales, vil pasienter ofte få dem fjernet To og to om gangen under samme prosedyre for å unngå påfølgende operasjoner og merkostnader.

• Hvilken type anestesi får jeg?

Tannlegen eller oral kirurg kan bruke en av tre typer anestesi, avhengig av den forventede kompleksiteten til visdomstannuttrekkingen og komfortnivået ditt. Alternativene inkluderer: Lokalbedøvelse. Sedasjonbedøvelse. Generell anestesi.

• Hvor komplisert forventer du at prosedyren skal være?

Noen ganger kan en påvirket visdomstann skifte de andre tennene ut av stilling. Skader på nærliggende tenner kan gi disse tennene en økt risiko for forfall eller infeksjon eller føre til at en person trenger kjeveortopedisk behandling for å rette ut tennene.

• Hvor lenge vil prosedyren vare?

Hele prosedyren burde ikke ta mer en 45 minutter.

• Har de berørte visdomstennene forårsaket skade på andre tenner?

Det kan vi se på røntgenbilder.

• Hvordan vet jeg om visdomstennene mine heler ordentlig?

Helbredelsesprosessen kan brytes ned i følgende stadier: Første 24 timer: Blodpropp vil dannes. 2 til 3 dager: Hevelse i munn og kinn bør forbedres. 7 dager: En tannlege kan fjerne eventuelle sting som er igjen. 7 til 10 dager: Kjeve stivhet og ømhet skal forsvinne.