Sentrumtannlegesenter

ALLMENN TANNBEHANDLING

Klinikken vår tilbyr all slags allmenn tannbehandling, enten du vil undersøke tennene dine for tannhelse, eller ønsker tannrehabilitering. Vi gjør det med utstyr av høy kvalitet.

Allmenn tannbehandling ?

Vårt tilbud dekker alle dine behov for vanlig tannbehandling. Vi utfører vanlige konsultasjoner, kjevebehandling, usynlig regulering, rotbehandling, fylling og mange flere behandlingsformer. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål om våre behandlinger eller andre spørsmål.

Tannpressing og gnissing
Om du presser eller gnisser tennene dine mens du sover, kan du få intensive muskelsammentrekninger. Dette fører til smerte i omliggende vev, ledd og muskler. Opplever du tannpressing eller gnissing, vil dette være noen symptomer:

Smertefulle og ømme kjever Ømfintlige og følsomme tenner Stiv nakke Spennings- og/morgenhodepine Migrene

Bittskinne forhindrer tannpressing og gnissing
Bittskinne er den beste løsningen for tanngnissing. Dette er en gjennomsiktig og myk skinne, som festes til tennene i overkjeven. Bittskinnen vil redusere presset og dermed fjerne den umiddelbare årsaken til smerten. Ettersom pressingen og gnissingen skjer ubevisst om natten, vil årsaken til hodepinen ofte gå ubemerket hos både lege, tannlege og deg selv. Har du spørsmål rundt dette – ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg.

Hvorfor bruke våre allmenn tannhelsetjenester?

Ligger sentralt i Oslo
Vi tilbyr allmenn tannbehandlinger midt i Oslo. Våre erfarne tannleger prioriterer pasientens behov.

Erfarne tannleger
Med det dedikerte personalet sørger vi for at du får topp behandling. De får ekstra hjelp av vår høykvalitets utstyr.Våre tannleger går jevnlig på kurs og holder seg oppdatert.

Tidlige diagnoser
Våre tannleger gir deg også en diagnose av den tiltenkte orale sykdommen. Med rettidig identifikasjon kan du velge en bedre behandling med en gang og spare penger.

Robust teknologi
Bruken av høyteknologi og smarte maskiner, og påliteligheten med tanke på arbeidet har økt kvaliteten på arbeidet.

Time på dagen
Vi har lange åpningstider og har åpent på lørdager også. Skulle du ha behov for akutt time så får du time på dagen.

Diverse munnpleie
Våre tannleger tilbyr deg alle typer behandlinger innenfor munnhygiene, det være seg tannrens eller tannkjøttsykdom behandling.

Rotfylling

Rotkanalsystemet til en tann er sammenlignbart med en trerot og dens mange grener. Av forskjellige årsaker (tannråte, ulykke, periodontal sykdom) hender det at bakterier trenger inn i dette systemet og forårsaker betennelse i nervene som ligger i det. Målet med endodontisk behandling er å rense dette komplekse rotkanalsystemet og å lukke det slik at ingen ytterligere bakterier kan trenge inn der eller infisere det tilstøtende kjevebenet.

Langsiktig behandlingssuksess
    Den avgjørende faktoren for en langsiktig suksess av behandlingen er spesielt at hele rotkanalene blir renset og fylt tett. Moderne tannbehandling tilbyr forskjellige metoder for rotkanalbehandling. De skiller seg i hovedsak i:

• Type forberedelse av rotkanal (endometri, mikroskop)
    • Materialet for å fylle rotkanalsystemet
    • Måten det føres inn i kanalene for å lukke så mange grenene som mulig der, f.eks. Termoplastisk fyllingsprosess
    • Type bakteriefjerning

Første undersøkelse

Under ditt første besøk, samt under videre kontroller, vil vi spørre om din generelle og spesifikke anamnese (medisiner, allergier, generelle sykdommer osv.) Og undersøke og dokumentere status for tennene og lommedybden (PSI, Periodontal Screening Index). Avhengig av funnene planlegges deretter en individuelt skreddersydd systematisk behandling.

Bestill konsultasjonstime

Klikk på “Bestill en avtale” for mer informasjon.

Profylakse

Siden det kan dannes avleiringer på tennene i form av tannstein og under tannkjøttet på tannrotflatene (betong), selv med god munnhygiene, anbefaler vi pasientene våre å ta profesjonell tannrengjøring (PZR) i tillegg til den seks månedlige kontrollen -up. Med PZR blir alle avleiringer og misfarging (fra nikotin, kaffe, te, rødvin eller annen luksuriøs mat) som dannes på tannflatene over tid, fjernet profesjonelt.

For hver pasient utarbeides en individuell profylakseplan under kontrollen, avhengig av de generelle sykdommene, tilstanden til tennene og tannkjøttet, der intervallene mellom den forebyggende behandlingen bestemmes for å sikre pasienten optimal tannpleie

Ulike typer
    Usynlige Seler

Type 1

Type 2

Type 3

Type 4

Tannkjøttsykdom

Begrepet periodontitt beskriver en betennelse i periodontium. Tannholde apparatet fester tannen i kjeven og sørger for at tennene våre er stabile og forblir faste i sin stilling. Hvis den ikke behandles, fører periodontitt til betennelse i tannkjøttet og nedbryting av kjevebenet, noe som fører til tannløsing og tanntap, samt andre konsekvenser for din generell helse.

HVA DU BØR VITE

Periodontitt utvikler seg bare i nærvær av følgende bakterier:
    Aggregatibacter actinomycetemmomitans
    Prevotella Intermedia
    Porhyromanis gingivalis
    Treponema denticola
    Tannerella forsythia

I tillegg er det faktorer som favoriserer periodontal sykdom. De viktigste inkluderer røyking, ubehandlet diabetes mellitus, psykososialt stress, fedme, vitaminmangel og en rekke genetiske disposisjoner. Men hormonelle endringer (f.eks. I puberteten, i menstruasjonssyklusen, graviditet eller overgangsalder) kan ha innvirkning.

Bakteriene som forårsaker periodontitt kan oppdages med hell ved hjelp av en kimanalyse (bakterietest, bakterietest).

Allmenn Tannbehandling

• Jeg slo ut en tann, kan den reddes?
    Orale skader er ofte smertefulle, og bør behandles av en tannlege så snart som mulig. Hvis du har slått ut en tann, kan disse tipsene kanskje redde den.
  • Hva gjør generelle tannleger?
    Generelle tannleger utfører rutinemessig oral helsehjelp, både forebyggende og gjenopprettende.
  • Jeg har følsomme tenner. Hva kan jeg gjøre?
    Du kan prøve å bruke en tannkrem som er spesielt utviklet for sensitive tenner. Gni litt tannkrem inn i det følsomme området når du legger deg, da det hjelper deg med å beskytte overflaten. Prøv å unngå sterkt sure matvarer og drikkevarer og vent minst en time etter å ha spist før du børster, da dette kan føre til enda mer følsomhet. Sliping av tennene kan også øke følsomheten, og en munnbeskyttelse kan være nødvendig. Hvis smertene fortsetter, snakk med tannlegeteamet ditt, og de kan kanskje tilby ytterligere pleie for å redusere symptomene dine. En rekke ting kan forårsake følsomhet, og tannlegeteamet ditt vil kunne identifisere disse og gi råd om riktig pleie.
  • Hvorfor føles munnen tørr?
    Munntørrhet kan være et symptom på mange forskjellige problemer og kan skje når du blir eldre. Ofte er det en bivirkning av medisiner - spesielt hjerte-, blodtrykks- og depresjonstabletter.
  • Hva vil skje ved mitt første besøk hos en tannlege?
    Ved ditt første besøk vil din nye tannlege ta alle dine personlige opplysninger, som adresse og fødselsdato. De vil også ta en full medisinsk historie for å sikre at de er fullstendig klar over eventuelle sykdommer eller medisiner du måtte ta, og de kan deretter behandle deg trygt.

Vi kan tilby deg de beste og mest moderne behandlingsmetodene enten det gjelder forebyggende arbeid, tannbehandling og reparasjoner eller kosmetisk tannpleie.