Sentrumtannlegesenter

BEHANDLING AV TANNLEGESKREKK OSLO

Våre tannleger tar alle mulige forholdsregler for å hjelpe pasientene med tannlegeskrekk til å føle seg tryggere; vi sørger for at pasientene våre føler seg tryggere og modige nok til å fortsette med behandlingen.

Hva er egentlig behandling av odontofobi?

Hos oss på Sentrum Tannlegesenter har vi lang erfaring med behandling av pasienter med tannlegeskrekk. Tann frykt behandling kan oppstå på grunn av forskjellige årsaker og vi prøver alltid å tilpasse behandlingen til hver enkelt pasient. En veldig stor del av befolkningen lider av tannlegeskrekk og oppsøker kun tannlegen når dem har ekstreme tannsmerter. Dette kan føre til at behandlingsbehovet blir større for hvert år man ikke drar til tannlegen. Ikke bare blir det mer kostbart økonomisk, men det resulterer også med større inngrep enn hva du ville ha behøvd ved årlig / halvårlig sjekk hos tannpleier.

Tannlegeskrekk(Odontofobi)
ta kontakt med oss sånn at vi kan hjelpe deg med å bli kvitt din tannlegeskrekk. Vi utfører aldri noen type behandling før pasienten samtykker og setter av god tid til pasienten sånn at vi kan bli bedre kjent med hverandre.

Alvorlig tannlegeskrekk( Odontofobi)
kombinert med stort behandlingsbehov kan utløse Helfo-refusjon. Vi veileder våre pasienter slik at de kan få den støtten de har krav på gjennom Helfo.

Vi anbefaler deg å bestille time hos oss i Sentrum Tannlegesenter dersom du har tannlegeskrekk. Som oftest er vi folk redd for ukjente ting. Vår erfaring er at det ofte hjelper deg som pasient å vite mer om hvilke formål vårt utstyr og redskaper har, og ikke minst hva de gjør. Stort sett er de ikke like skumle når man har mer kjennskap til utstyret som tas i bruk.

Hvordan kan vi hjelpe deg med tannlegeskrekk?

Tannlegeskrekk behandling
Vi sørger for at pasienten blir kjent med utstyret og prosedyren; så beveger vi oss framover med behandlingen. Vi skynder oss ikke med behandlingen.

Identifisere engstelige eller fobiske pasienter
Ved vårt første møte med pasienter prøver vi å komme gjennom pasientens angst og fobiske atferd om tannfrykt, og identifisere fobiske pasienter.

Åpenhet
Vi tilbyr en innledende konsultasjon før vi starter med den faktiske behandlingen, dette for å forklare pasienten alt om behandlingen.

Angstspørreskjema
Vi vurderer pasientene våre gjennom et enkelt selvrapporterende spørreskjema som hjelper mye med å analysere om pasienten lider av odontofobi.

Bruk av beroligende medisiner
Tannlegene våre bruker medisiner som hjelper til med å fremkalle følelsen av ro og avslapning hos pasientene; det hjelper med de ekstremt fobiske pasientene.

Tannleger som spesialiserer seg på tannlegeskrekk

Tannlegeskrekk er for mange en hindring som stopper dem fra å starte med tannbehandling. Hos oss har vi tannleger med lang erfaring med behandling av pasienter med tannlegeskrekk. Tannlegene våre med hjelp av sin ekspertise gjør behandlingen smertefritt .Før du starter behandlingen, vil tannlegen vår sette av god tid til å snakke med deg.

Klikk på “Bestill en avtale” for mer informasjon.

Gode råd for din tannbehandling

1. Fortell tannlegen om din tannangst og spør om han / hun vil hjelpe deg, eller om du heller vil se en annen tannlege.

2. Ta med deg en venn når du går til tannlegen, f.eks. å holde i hånden. Det kan bidra til å gjøre deg mer trygg på at det er noen du kjenner godt. Det kan også være bra å ha noen med seg som også har hørt hva som er blitt forklart, når du må huske hva som ble sagt etterpå.

3. Når du ringer og får en avtale, kan du bli enig om at det første besøket bare er en inspeksjon og tannrengjøring.

5. Det er OK å vise følelser også i tannstolen – å gråte – fortelle om nødvendig. om de dårlige opplevelsene du har hatt og lytt etter om du møter den forståelsen du
    trenger.

Behandling med beroligende midler og bedøvelsesmidler

Behandling Av Tannlegeskrekk

• Hvordan overvinner jeg tannlegeskrekken min?
    Du kan overvinne tannlegeskrekk med takt. Du bør snakke med tannlegen om frykten din. Gode ​​tannleger vil støtte deg. På denne måten vil du slappe av og overbevise deg om å foreta en regelmessig kontroll. Mens du blir behandlet, kan du bruke distraksjonsteknikker som å lytte til musikk for å slappe av.
  • Hvor kan jeg finne en tannlege som er sympatisk med mine behov som en som lider av tannfobi?
    Mange tannleger har fått profesjonell opplæring i å håndtere pasienter som er nervøse eller engstelige for å besøke dem. De vil ha sett det mange ganger før, og vil mer enn gjerne hjelpe deg.
  • Hva kan jeg gjøre for å slappe av under et tannbesøk?
    Når du besøker tannlegen, kan du slappe av ved å ta med en venn eller tenke på et hyggelig minne. Du kan stille tannlegen din spørsmål om prosedyren. Som en distraksjon kan du lytte til musikk eller bruke en fidget spinner. Du kan roe nervene dine før en avtale ved å meditere.
  • Hva er årsaken til tannproblemer?
    I de fleste tilfeller frykter folk og unngår tannlegen på grunn av en tidligere traumatisk opplevelse de hadde. Dette er imidlertid ikke alltid tilfelle. Som nevnt er det pasienter med tannangst som aldri har besøkt en tannlege, men som allikevel frykter opplevelsen.

Vi kan tilby deg de beste og mest moderne behandlingsmetodene enten det gjelder forebyggende arbeid, tannbehandling og reparasjoner eller kosmetisk tannpleie.